Patronat Municipal d'Escoles d'Infants de l'Ajuntament de Palma

Patronat Municipal d’Escoles d’Infants

Línia educativa

Educació, inclusió i prevenció

Des dels seus inicis, les escoles infantils del Patronat s’han plantejat com a serveis educatius que vetlen pel creixement personal harmònic i que reconeixen, valoren i atenen la diversitat de la població que integra el terme municipal de Palma. Per aquesta raó, es procura una escolarització primerenca de qualitat que s’adapti al desenvolupament global i a les característiques dels infants, i també al seu entorn familiar, i que alhora contribueixi a la igualtat d’oportunitats, facilitant l’accés i la participació de totes i tots els alumnes com a protagonistes dels processos d’ensenyament-aprenentatge.

Així, la imatge d’infant en la qual es fonamenta la línia educativa del Patronat és la d’infant capaç i competent, recordant les paraules de Loris Malaguzzi: una educació que allibera l’energia i les capacitats de la infància. Per això és necessari treballar a partir de la subtilesa d’un model que, alhora que ofereix l’oportunitat que els infants prenguin la responsabilitat de les seves iniciatives per a descobrir el món que els envolta (Hoyuelos, 2012), pretén satisfer els seus drets tot respectant els ritmes individuals de cadascun per a afavorir el seu  desenvolupament.

Encara que l’escolarització als 0-3 anys no és obligatòria, des del PMEI s’han anat configurant i organitzant diversos recursos per a fomentar el dret a l’educació d’aquesta franja d’edat:

Diversitats de places

Per a afavorir una escolarització equilibrada, juntament amb una intervenció educativa ajustada, el PMEI ofereix les següents places, amb les corresponents llistes d’espera:

  • Places ordinàries.
  • Places per a infants amb necessitats educatives especials (NEE)
  • Places per a infants amb necessitats específiques de suport educatiu (NESE).

Totes les places esmentades, poden gaudir de bonificacions i reduccions en les tarifes preestablertes, a més de l’atenció especialitzada que puguin requerir les diferents situacions familiars durant el període d’escolarització del 1r cicle d’educació infantil.

Inclusió a les escoles d'infants

Amb l’objecte de possibilitar una educació inclusiva a tot l’alumnat, el PMEI ofereix determinats suports i atencions educatives específiques –durant un període d’escolarització o durant tota l’escolarització– als infants que requereixen una intervenció educativa que transcendeix l’atenció ordinària perquè presenten necessitats específiques de suport educatiu (NESE). Aquestes necessitats es valoren tenint en compte el funcionament de l’alumnat en el seu context educatiu, per tenir la informació necessària per prendre decisions sobre la planificació, la concreció i l’aplicació de les mesures i els suports més adequats per tal de garantir les condicions facilitadores que possibilitin l’accés, la presència, la participació i l’aprenentatge i el desenvolupament integral en condicions d’equitat i qualitat. (Decret 39/2011 -BOIB núm. 67 de 5 de maig de 2011-).

Per a desenvolupar aquest programa el PMEI disposa dels següents recursos:

  • Reserva d’una plaça per aula per a infants amb necessitats educatives especials.
  • Una persona amb titulació de mestra especialista en Pedagogia Terapèutica, o el seu equivalent, a cada escola.
  • Possibilitat d’assignar professionals amb perfil de tècnic d’educació infantil per a donar suport específic a les aules on hi hagi infants que, d’acord amb el criteri de l’Equip d’Orientació Educativa i Psicopedagògica d’Atenció Primerenca (EAP-Conselleria d’Educació) ho requereixen.
  • La intervenció de l’EAP, que participa als centres educatius del PMEI mitjançant l’equip d’orientadors educatius, mestres de suport especialistes en audició i llenguatge, mestres de suport especialistes en pedagogia terapèutica i professors tècnics especialistes en treball sociofamiliar.
Treball social a les escoles infantils

El PMEI compta amb un Equip Tècnic de Treballadores Socials, que es coordina amb els equips educatius dels centres. Els objectius principals d’aquest servei són:

  • Atendre les famílies amb necessitats vinculades a l’escolarització dels seus infants de 0 a 3 anys
  • Treballar amb les famílies les situacions, pròpies de la primera infància, que puguin sorgir durant el període d’escolarització i requereixin d’un acompanyament professional.
  • Detectar i identificar   situacions de risc i/o dificultat realitzant intervencions sociofamiliars per tal d’afavorir respostes preventives i de protecció a la infància.
  • Facilitar l’accés de les famílies als diferents serveis i recursos existents a la comunitat.
Ensenyament en català

A les escoles del PMEI la utilització de la llengua vehicular catalana es fa d’acord amb el Decret de la Conselleria d’Educació, de requisits mínims dels centres de primer cicle d’educació infantil.

Període d’acollida i adaptació

L’inici a l’escola infantil suposa un canvi important en la vida de l’infant i en la vida familiar. A les escoles del Patronat, aquesta experiència s’enfoca des de la informació, l’acompanyament i el suport afectiu. Aquest procés s’inicia amb l’acollida de la família al centre i preveu respectar el temps que en cada cas es requereixi perquè, en el fons, aquest canvi no és tant de rutina, d’espai, etc., sinó que implica una evolució, un creixement personal de cadascuna de les persones implicades: infant, família i equip educatiu.

En aquest sentit, els objectius principals que es marquen els equips educatius quan un infant comença a l’escola són: conèixer l’infant i la família, afavorir la continuació entre la vida familiar i escolar, facilitar –sempre des del respecte– la creació de nous vincles amb els infants i ajudar que les famílies i els infants es familiaritzin amb l’entorn i la dinàmica de l’aula.

Alimentació saludable i de proximitat; amb servei de cuina pròpia

Des dels seus inicis el Patronat fa realitat l’objectiu de tenir un servei de cuina pròpia a cadascuna de les escoles, dotat amb personal qualificat.

Actualment, a través del Projecte Escudella, cada escola compta amb un servei de menjador integrat com un moment educatiu més de la jornada, amb menús elaborats diàriament pel personal de cuina i supervisats per especialistes en alimentació infantil i ecològica. D’aquesta manera s’assegura l’elaboració de menús més equilibrats i variats, amb productes de proximitat, frescs, de temporada i ecològics (sempre que sigui possible), i al mateix temps es valora la cuina com a motor d’aprenentatge.

Així, es tracta d’un projecte transversal i pretén que a les escoles d’infants es cuini i es mengi de manera més saludable i sostenible, alhora que s’estableixen relacions positives i enriquidores envers el moment d’alimentació.

Innovació i millora

Amb l’objectiu de continuar treballant pel benestar integral dels infants, el PMEI està sempre involucrat en diversos projectes de millora.

Així, per exemple, des de fa anys es desenvolupen accions i projectes per a la millora de l’espai-ambient i l’entorn natural com a element educatiu, de manera que l’enriquiment i renaturalització d’aquests contextos d’aprenentatge siguin continus.  

Cursos passats també es va engegar un projecte de sensibilització musical BAM! Viure i crear amb música l’escola d’infants. A través d’una col·laboració entre el PMEI i l’Escola Municipal de Música (EMMP) es va millorar l’enfocament d’aquesta àrea, desenvolupant sessions musicals plantejades seguint la Music Learning Theory d’Edwin Gordon. S’està treballant per en un futur implementar aquesta metodologia a les escoles d’infants.

Projecte Escudella
Alimentació saludable i de proximitat. Servei de cuina pròpia
CONVIVÈNCIA I BENESTAR
Compromís amb el benestar i protecció a la infància
Formació permanent del personal

El PMEI opta per la formació permanent com a base per a la consolidació d’un projecte educatiu comú que es fonamenta en els processos d’innovació i millora.

Així, durant els darrers anys el personal que treballa a les escoles del Patronat ha pogut participar en múltiples accions formatives comunes i vinculades als seus interessos i necessitats. Els aspectes als quals es dona prioritat a través dels plans de formació són principalment: els contextos educatius, el moment d’alimentació, l’observació i la documentació educatives, el benestar i el bon tracte a l’escola d’infants.

A més, les escoles infantils del PMEI s’ofereixen com a centres de pràctiques per a l’alumnat que cursa estudis del Cicle Formatiu de Grau Superior d’Educació Infantil o estudis universitaris de Grau d’Educació Infantil, com una clara opció per la formació inicial d’aquests perfils professionals.